GOEDE VOORNEMENS UITDAGING START

GOEDE VOORNEMENS UITDAGING 

Hoe vaak heb jij goede voornemens gemaakt? En hoe vaak is het gelukt?

Het begin van het nieuwe jaar komt snel op ons af. Zullen we samen eens kijken hoe de goede voornemens meer kans van slagen krijgen?!

Ons onderbewustzijn heeft een kleine handicap. Het kan namelijk het woordje ‘niet’ moeilijk verwerken. Bij het voornemen om niet meer te roken, komt in het brein vooral ‘roken’ over. Wil je jezelf niet meer te goed doen aan chocola, komt in het brein vooral ‘chocola’ over. Het resultaat is, dat er ongewild juist meer aandacht naar het ongewenste gaat. Wat denk je, kun je dan die chocola makkelijk laten liggen?

Een verdere hulp, om je goede voornemens meer kans van slagen te geven, is het zo concreet mogelijk omschrijven ervan. Ons brein werkt op basis van de 5 zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen, proeven). Hoe meer je deze zintuigen verwerkt in je omschrijving, des te makkelijker het voor je onderbewustzijn is om het goed te begrijpen. In plaats van ‘niet roken’ is bijvoorbeeld ‘sigaretten in de winkel laten liggen met ingang van 1-1-2015’ een betere formulering.

Probeer wel om voornemens dicht bij jezelf te houden. Neem dingen voor, die je zelf kunt veranderen. Dus niet ‘wereldvrede’, maar beter is iets als ‘ik wil beter luisteren naar de mensen om mij heen, zodat wij in meer rust en tevredenheid samenleven in 2015’.

Bovenstaande wordt ook wel genoemd het SMART maken van doelen

Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden.

Wat denk je, gaan wij dit de komende weken samen voor elkaar krijgen?

Laat hieronder je reactie weten.

Wil je liever reageren via een persoonlijke email, stuur dan een bericht naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.